אז מה, גם אתה התאהבת ברעיון של עסק משלך, כזה שמבצע משלוחי פיצה לכל דורש ומייצר עשרות מגשים משובחים, בטעם בלתי רגיל? הגיע הזמן לשנס מותניים, להתכונן לקראת הצעד ולהבין מה הוא דורש. הדבר הראשון שעליך לדעת הוא: זה לא הולך להיות קל. ממש לא. אז הנה לפנייך כל הצעדים בדרך להיות בעל פיצריה משלך.
הצעד הראשון: לבדוק האם יש לך את הכסף הדרוש
יחסית לפתיחת מסעדה איטלקית למשל, שדורשות תכנון תפריט וצוות גדול, פיצריות הן בתי עסק קטנים ושכונתיים בדרך כלל, שההשקעה בהם אינה גבוהה מידי, נכון? ובכן, יחסית להקמת כל עסק אחר, אכן מדובר בהשקעה קטנה יחסית – אבל הכל תלוי ביכולות שלך. האם יש לך לפחות 100 אלף ש"ח? ומה לגבי 300 אלף? אלו הסכומים שתצרך לגייס בתור התחלה, כדי שהעסק יוקם. יש ברשותך סכומים כאלו? עוברים לשלב הבא.
הצעד השני: לחשוב על ייחודיות
גם מבלי לדעת היכן אתה גר, נוכל לנחש שבאזור מגוריך יש כמה וכמה בתי עסק המתמחים בהכנת אוכל איטלקי, בדגש על פיצות. זהו אחד מהמאכלים המהירים האהובים בישראל ובהתאם – ישנם אינסוף בתי עסק בתחום זה.
אז איך הפיצריה שלך תבלוט מעל כולם? מדוע לדעתך אנשים יזמינו משלוחי פיצה דווקא ממך? ומה יגרום להם לחזור אליך גם בפעם הבאה? יש פיצריות ששמות דגש על השירות וזמן משלוח קצר, כאלו שמתרכזות בסוג הפיצה (דקה, עבה במיוחד, עם תוספות מיוחדות וכדומה). עליך להחליט איך למשוך את הלקוחות דווקא אליך.
הצעד השלישי: בחירת מקום ושם
למיקום יש השפעה רבה מאוד על סוגיית הייחודיות. אם אתה היחיד ברדיוס של 20 ק"מ שמוכר פיצות, כנראה שתצליח. אם הפיצה תוקם בצומת מרכזי, הסיכויים שלך עולים עוד. כך נכון גם לגבי השם: מותג וסלוגן קליט יעשו את שלהם וימשכו אליך עוד ועוד לקוחות.
הצעד הרביעי: הכנת המקום ורכישת הציוד
עכשיו הזמן לצאת לדרך הקשה, כלומר: להתחיל בעבודת הכפיים. ראשית, עליך להכשיר את המקום ולהפוך אותו לפיצריה של ממש. אם בעבר היה שם עסק מעולם המזון, החיים שלך יהיו קלים יותר. אם לא, גם ההשקעה הכספית תצמח עד לגבול העליון שציינו קודם.
במקביל (ולא לאחר השיפוץ – אחרת זה יהיה כבר מאוחר מידי) עליך לברר איזה ציוד תצטרך וכמה הוא עולה. אם אתה מתכוון לבצע משלוחים, עליך לרכוש לפחות קטנוע אחד. אם אתה מצפה לכמויות גדולות של לקוחות, עליך לקנות כמה תנורים. ככלל, מומלץ להתחיל בקטן, עם כמות מינימלית של ציוד, מאשר להשקיע בציוד רב, שיישאר ללא שימוש.
הצעד החמישי: פרסום, פרסום ועוד פרסום
חיפוש פיצריה הוא משהו שכמעט כל אדם מבצע, לפחות פעמיים בשנה. איך תבטיח שאותו אדם יגיע דווקא אליך? מלבד הייחודיות והמיקום, עליך להשקיע בפרסום, לפחות בשלוש השנים הראשונות. לאחר שתיכנס לתודעה, זה יהיה כבר הרבה יותר קל.
הפרסום יכול להתבצע בדמות חלוקת פליירים, פרסום ברשתות החברתיות ובאינטרנט, הצמדת מגנטים אל משלוחי פיצה ועוד. בעתיד, כאשר התקציב שלך יאפשר זאת, תוכל לחדור גם לתחנות הרדיו המקומיות ולהגדיל את החשיפה של העסק.
הצעד הבלתי נגמר: היעזר באינטרנט כמה שיותר
תופתע לדעת כמה מידע תוכל להשיג דרך האינטרנט: תוכנות המסייעות בניהול קל ופשוט של פיצריות, ייעוץ לגבי פתיחת עסק, חיפוש שותפים או משקיעים תומכים, איתור של ציוד חשוב, עצות לגבי ניהול נכון של משלוחי פיצה ופיצריות באופן כללי. עם הבסיס הזה, עוד תגיע רחוק מאוד.
דניאל זוהר, מאמרים ועוד.